دسته‌بندی نشده

انواع موتورهای ساعت های مچی

انواع موتورهای ساعت های مچی

اغلب ساعتهای مچی موجود در بازار دارای قوه محرکه کوارتز هستند. در زیر به این تقسیم بندی توجه کنید:

1- MECHANICAL (مکانیکی): در این سـاعتـهـا از یــک چرخدنده توازن (رقاصک) برای اندازه گیری زمان و یک شاه فنر برای تولید نیرو استفاده میگردد. این نوع ساعتـها نیاز دارند تا هر چند ساعت یکبار با دست کوک شوند. بـرخی از سـاعتهای مکانیکی از 160 قطعه مجزا تشکیل گردیده است!

2- AUTOMATIC (خود کار): این ساعتها هـمان مکانیزم ساعتـهای کوکی را دارند اما خود کوک میباشند. آنها دارای یک چرخ دنده گردان (ROTOR) بـوده کـه شـامـل یـک وزنــه نوسان کننده است که با هر حرکت مچ دست به جلو و عقب نوسان میکند. سپس این نوسانات توسط چرخ دنده ها ی دیگر مبدل به حرکت دورانی شـده و بـاعـث کـوک شـدن شاه فنر میگردد. نام دیگر آن خود-کوک(SELF-WINDING) میباشد.

3- QUARTZ (کوارتز): این نوع از ساعت مچی از بلور کـوارتز بـرای انـدازه گیـری زمـان و از بـاطـری بعنوان منبع تغذیه استفاده میکنند. نیازی به کوک کردن ندارند.

4- KINETIC QUARTZ (کوارتز جنبشی): ایـن تکنـولـوژی منـحصر بـفرد شرکت سیکو(SEIKO) میباشد. ساعت کوارتزی ساعت مچی است که نیازی به باطری ندارد. این ساعتها انرژی الکتریکی خود را از حرکات طبیعی مچ دست و بازو تامین می کنـند. سپس انرژی حاصل را درون یک خازن ذخیره کنند این خازن قادر می بـاشد تا 3 الی 14 روز در صـورت بی حرکت بودن ساعت انرژی مورد نیاز آن را تامین کند.

5- SOLAR QUARTZ (کوارتز خورشیدی): این ساعت هـا از کـوارتز برای اندازه گیری زمان و از هر گونه منبع نوری که به صفحه ساعت تابیده می گـردد و تـوسـط ســلولهای خورشیدی (SOLAR CELL) جذب شده و انرژی نور را به انرژی الکریکی مبدل میسازنــد، استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید